سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به بهانه محرم

این روزها طلبه ها تو حال و هوای تبلیغ هستند و برای تبلیغ از دفتر تبلیغات یا طرح هجرت حکم می گیرند و از فردا یا پس فردا عازم شهرهاشون هستند. شاید شما هم این روزها این طلبه ها رو تو شهر یا روستای خودتون ببینید و چند تا هم متلک بارشون کنید یا عرض ارادتی بکنید.

تبلیغ و جامعه بی اخلاق

اما طلبه هایی که این روزها برای تبلیغ می روند از چه دری برای مردم صحبت می کنند؟

بیشتر محتوای منبرها رو مطالبی حول و حوش تاریخچه ی عاشورا و اهداف قیام امام حسین (ع) تشکیل می دهد. البته بماند که طلبه های امروزی شاید بخواهند از سبک زندگی عاشورایی برای مردم صحبت کنند و از منظر جدیدی به واقعه ی عاشورا نگاه کنند.

تشخیص مساله ی اجتماعی خودش یک مسئله مهم در امر تبلیغ و انتقال پیام به مخاطب محسوب می شود؛ یعنی جامعه از چه چیزی رنج می برد. 

فکر کنم شما هم با من هم عقیده باشید در جامعه ی ایرانی برخی از دوگانگی ها در فرهنگ عمومی ما ریشه دوانده که هر انسان آزاده ای را آزار می دهد. مدام در حال انتقاد کردن، و نقد دیگران هستیم و همیشه از جامعه ای که در آن اخلاق ضعیف شده است حرف می زنیم و در غالب اوقات خود را از دیگران متمایز می دانیم و هیچ نقدی را نسبت به خود روا نمی دانیم و در مورد عملکرد خود هیچ نمی اندیشیم.

اکثر مردم ما با قواعد اخلاقی به خوبی آشنا هستند، می دانند چه کاری خوب و چه کاری بد است. اما هیچ گاه یاد نگرفته اند که مصداق و مخاطب اولیه این قواعد اخلاقی خودشان هستند.

شاید اندکی تامل برای ما مبلغین در تهیه ی فیش های تبلیغی بد نباشد که مطالبی را که برای ارائه در منابر آماده می کنیم مخاطب اولیه ی آنها را خودمان بدانیم. شاید هم مناسب باشد که برای مردم در منابر کمی اخلاق بگوییم.

 


نوشته شده در  دوشنبه 92/8/13ساعت  10:38 صبح  توسط سعید مقدم 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
از چیستی فرهنگ تا مهندسی فرهنگی
دولت مستسبع (وحشی زده) کنونی
بررسی گفتمان سید قطب و تأثیر آن بر شکل گیری جریانهای تکفیری مصر
مداح محوری و جامعه ی احساسی
رابطه ی تحصیل علم و حیات اخروی
[عناوین آرشیوشده]