سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با سلام

چشم انداز 20 ساله نظام اسلامی شعارها و اهدافی متفاوت  در عرصه جهانی را مطرح می کند به نظر می رسد که باید در مورد هریک از این اهداف و  شعارها تامل کرد ...این مقاله تاملات و سوالاتی است در زمینه این چشم انداز .

شما هم نظر دهید آیا این اهداف دست یافتنی است؟

ضرورت دست‌یابی به الگوی توسعه بومی برای تحقق چشم‌انداز

به نظر می رسد قانون اساسی نشان‌گر اهداف بلندمدت نظام اسلامی و سند چشم‌‌انداز ترسیم‌کننده‌ی اهداف میانی نظام در ابعاد گوناگون سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می باشد.

نکات و سوالات قابل بررسی در سند چشم انداز 20 ساله

1.      هویت انقلابی- آن‌ هم از نوع اسلامی- چگونه با توسعه‌یافتگی قابل جمع است؟ توسعه نیازمند ثبات اجتماعی است حال آن‌که انقلابی بودن معادل بی‌ثباتی است؟

2.      با کدام الگوی توسعه می توان به توسعه‌ی اقتصادی، علمی و فن‌آوری را توأم با حفظ هویت اسلامی و الهام‌‌بخش در جهان اسلام دست یافت؟کدام یک از الگوهای توسعه ما را به اثربخشی در روابط‌ بین‌الملل می‌رسانداثر بخشی کنونی ایران بر اساس کدام الگوی توسعه بوده است؟

3.      کدام علم اقتصاد می‌تواند توسعه‌ی اقتصادی توأم با عدالت را برایمان به ارمغان بیاورد؟

4.      کدام علم سیاست است که بتواند در عرصه‌ی خارجی تعامل بر اساس عزت، حکمت و مصلحت را تئوریزه کرده و در عرصه‌ی داخلی مردم‌سالاری دینی را در کشور نهادینه نماید؟

5.      کدام مکتب جامعه‌شناسی می تواند راه نهادینه کردن هویت اسلامی و انقلابی در جامعه را به ما نشان دهد؟

6.      کدام علم مدیریت می‌تواند ما را به کرامت و حقوق انسانی در سازمان‌ها رهنمون شود؟

از آن ‌جا که اجرای کامل و همه‌جانبه‌ی سند چشم‌انداز مطلوب ما است، در صورت عدم نظریه‌پردازی بومی و در نتیجه، شکل ‌نگرفتن ادبیات علمی متناسب با محتوای سند چشم‌انداز برنامه‌ریزها بدون توجه به ابعاد بدیع اسلامی و انقلابی سند طبق روال قبلی برای کشور برنامه ریزی خواهند کرد.  در این صورت، نتیجه‌ی نهایی چیزی جز اضمحلال ارزش‌های انقلابی و انحلال نظام جمهوری اسلامی در نظام شبکه‌ای جهانی نخواهد بود.

 


نوشته شده در  چهارشنبه 88/7/22ساعت  9:42 عصر  توسط سعید مقدم 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
از چیستی فرهنگ تا مهندسی فرهنگی
دولت مستسبع (وحشی زده) کنونی
بررسی گفتمان سید قطب و تأثیر آن بر شکل گیری جریانهای تکفیری مصر
مداح محوری و جامعه ی احساسی
رابطه ی تحصیل علم و حیات اخروی
[عناوین آرشیوشده]